Ei oppi ojaan kaada

Jatkuva oppiminen on avain kiinnostavaan elämään ja työuraan. UPM:llä on pitkät perinteet opiskelun tukemisessa. Tiesitkö, että yhtiö rakennutti Suomen ensimmäinen teollisuuden ammattikoulun vuonna 1918? Siellä harjoitus on tehnyt monesta mestarin. 
 

 

Leikki on lasten työtä

Oppiminen alkaa jo varhaislapsuudessa. Yhtyneet Paperitehtaat järjesti 1920-luvulta lähtien lasten kerhoja ja leikkikenttätoimintaa henkilöstön perheille.

Roukon leikkikenttäkesä Valkeakoskella 1968 näytti ohjaajien päiväkirjamerkintöjen mukaan tältä:

"Iltapäivisin olimme uimassa aina kuin vain sää salli. Jos oli viileä sää niin teimme pieniä kävelyretkiä lähiympäristön metsiin. Tässä sitä yritetään uida (kuva yläpuolella vasemmalla). Ja kyllähän se jonkun verran tuottikin tuloksia; Tarja, Jorma, Leena ja Taina oppivat uimaan."

"Sienen varjoon oli välillä hauska mennä levähtämään paahtavasta auringonpaisteesta (kuva yläpuolella oikealla). Myös monet satujen lukuhetket vietimme sienen alla. GRIMMIN LASTEN KOTISADUT I ja II tulivat luetuiksi kesän aikana."  

Muistatko vielä nämä Roukon leikkikentän suosikkilaululeikit?

  • Hämä-hämähäkki
  • Metsähiiroset
  • Sammakon kekkerit
  • Pienen pieni ankka
  • Metsämökin ikkuna
  • Pienet sammakot
  • Jänis istui maassa
  • Elefanttimarssi
  • Leikataanpas kauraa
  • Ei ole leskeä ollenkaan
  • Punasaappaat

  • Täti Monica ja Setä Eevertti
  • Hirsilaulu
  • Hansvili
  • Ruusunen
  • Näin sitä leikkiä leikitään
  • Jos sun lysti on
  • Kissa ja hiiri
  • Ruut ruut
  • Viimeinen pari uunista ulos
  • Peili


 Ei oppi ojaan kaadaKouluikäiset tytöt harjoittelevat käsilläseisontaa kesällä 1950.

Ei oppi ojaan kaadaPojat pitivät eritoten kiipeilystä.
 

Ei oppi ojaan kaada
Lasten liikennepuisto oli myös erittäin suosittu. Parkkeeraaminen osoittautui näille kävijöille haastavaksi.

 Ei oppi ojaan kaadaValkeakosken Uimaseuran uimapromootio 10.8.1939 oli seppeleineen suorastaan juhlallinen.
 
Ajat ovat muuttuneet ja tiedämme yhä enemmän liikunnan merkityksestä lasten hyvinvoinnille.

Vaikka nyky-Suomessa tehdään paljon ansiokasta työtä lasten liikunnallisen kerhotoiminnan parissa, toimintaa tarvitaan edelleen lisää.

Tuemme Lasten liike iltapäivät -kerhotoimintaa, joka tarjoaa tehdaspaikkakuntiemme lapsille mahdollisuuden osallistua liikunnalliseen iltapäiväkerhoon tai iltapäivien harrastustoimintaan. Iltapäivätoiminta myös helpottaa perheiden arkea ja vähentää yksinäisiä iltapäiviä. Mukava liikunta on yhteisöllisyyden liima, joka luo pohjaa aktiiviselle elämäntavalle myöhemmin.

Haagan peruskoulu

Liikunnan lisäksi haluamme lisätä lasten kiinnostusta luonnontieteisiin. Haluamme kertoa lapsille ja nuorille esimerkiksi siitä, kuinka suuri merkitys vesivaroilla ja vastuullisella vedenkäytöllä on kaikkialla maailmassa.

Koulujemme lähivedet -hanke pureutuu vesiteemaan innostavasti. Hankkeeseen osallistuvien peruskoulujen oppilaat pääsevät tutkimaan omien lähivesiensä tilaa, ja tutkimustulokset kirjataan Suomen Ympäristökeskuksen ylläpitämään valtakunnalliseen rekisteriin. Hanke on käynnissä kaikilla UPM:n sellu- ja paperitehdaspaikkakunnilla Suomessa. 

 

'