Kysymyksiä rekrytoinnista

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin rekrytointiin liittyviin kysymyksiin.

1. Mistä näen avoimet UPM:n avoimet työpaikat?

Kaikki avoimet työpaikat löytyvät Työpaikat-sivuiltamme (www.upm.fi/tyopaikat). Mene työpaikkojen hakusivulle tutustuaksesi avoimiin työpaikkoihin UPM:llä. Voit hakea avoimia työpaikkoja tehtäväalueen, maan ja tehtävätason mukaan. Työpaikkailmoituksen saat näkyviin napsauttamalla paikan nimeä. Ilmoitus aukeaa erillisessä ikkunassa, joten ponnahdus ikkunat tulisivat olla sallittuja selaimessasi.

2. Kuinka voin hakea työpaikkaa?

Suosittelemme hakemaan aina sähköisen rekrytointijärjestelmämme kautta. Mene työpaikkojen hakusivulle, etsi kiinnostava työpaikka ilmoitus ja klikkaa ”hae”. Seuraa ohjeita ja rekisteröidy rekrytointijärjestelmäämme. Tarvitset toimivan sähköpostiosoitteen käyttääksesi rekrytointijärjestelmäämme. Jos olet jo aiemmin rekisteröitynyt hakijaksi voit kirjautua profiiliisi kirjautumissivulla.

3. Hakemukseni tekeminen keskeytyi, ja nyt en enää pääse tekemään uutta hakemusta koska sähköpostiosoitteeni on varattu. Mitä teen?

Kun aloitat hakemuksen täyttämisen sivuillamme, hakujärjestelmä luo sinulle hakijaprofiilin sähköpostisi perusteella. Saat käyttäjätunnuksen ja salasanan automaattisesti sähköpostiosoitteeseesi. Kirjaudu näillä sisään hakujärjestelmään jatkaaksesi hakemuksen tekemistä. Mikäli et löydä sähköpostia, jossa on salasanasi, hae uusi salasana (kts. kysymys 4) ja kirjaudu sillä sisään.

Voit kirjautua profiilisi täällä. Aloittamasi hakemus on tallentunut järjestelmään, vaikka sen tekeminen olisi keskeytynyt. Jatkaaksesi hakemuksen täyttämistä mene kohtaan Avoimet työpaikat > Omat hakemukseni. Täytä hakemus loppuun ja lähetä se meille.

4. Olen rekisteröitynyt käyttäjäksi aiemmin, mutta en enää muista käyttäjätunnusta. Mitä teen?

Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi tai salasanasi, mene kirjautumissivulle ja klikkaa Käyttäjänimi / salasana unohtui –linkkiä. Kirjoita sähköpostiosoitteesi kenttään ja napsauta Pyydä salasanaa -painiketta. Saat hetken kuluttua sähköpostiisi viestin, joka sisältää uuden salasanan ja käyttäjätunnuksen, jonka olet aiemmin tallentanut järjestelmäämme.

5. En voi rekisteröityä järjestelmään, koska sähköpostini on jo varattu.

Voit rekisteröityä järjestelmään samalla sähköpostiosoitteella vain kerran. Jos saat rekisteröityessäsi viestin, että sähköpostisi on jo käytössä tai varattu, tälle sähköpostille on jo olemassa hakijaprofiili. Sinun ei tarvitse rekisteröityä uudelleen, vaan voit kirjautua suoraan profiiliisi kirjautumissivulla. Jos et muista salasanaa tai käyttäjänimeä, klikkaa Käyttäjänimi / Salasana unohtui -linkkiä.

6. Mitä on hyvä tietää ennen sähköisen hakemuksen lähettämistä?

Ennen hakemuksen lähettämistä lue huolellisesti hakuohjeet työpaikkailmoituksesta ja huomio erityisesti viimeinen hakemuksen jättämispäivä. Ajan säästämiseksi kannattaa kirjoittaa hakukirje erillisessä tiedostossa ja valmistella liitteet ennen rekisteröitymistä systeemiin ja hakemuksen täyttämistä järjestelmässä. Suosittelemme myös valmistelemaan ansioluettelosi ja muut mahdolliset liitteet PDF-muodossa.

7. Voinko tarkistaa tai muuttaa hakemukseni lähettämisen jälkeen?

Kirjautumalla profiiliisi voit tarkastella ja muuttaa tietoja profiilissasi. Voit kirjautua profiilisi kirjautumissivulla.

Hakemuksen lähettämisen jälkeen voit lisätä ja muuttaa profiilisi tietoja, kuten koulutusta tai työkokemusta koskevia tietoja ja liitteitä. Kuitenkin jos osana hakemusta on ollut kyselylomake, ei kyselyn vastauksia voi muuttaa jälkikäteen. Huomaathan myös, että rekrytoijamme voivat tarkastella profiiliasi pian sen lähettämisen jälkeen, jolloin joitain muuttamiasi tietoja voi jäädä huomaamatta. Siksi kannattaakin aina lähettää mahdollisimman valmis hakemus.

8. Miten pian saan vastauksen lähetettyäni hakemuksen avoimeen paikkaan?

Saat heti hakemuksen lähettämisen jälkeen automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi, että olemme vastaanottaneet hakemuksen rekrytointijärjestelmäämme. Muista tarkistaa myös roskaposti, sillä joskus vahvistusviestit menevät sinne.

Rekrytoijamme ovat yleensä sinuun yhteydessä muutaman seuraavan viikon aikana. Joskus rekrytointiprosessissa menee tavallista kauemmin, jolloin pyrimme ilmoittamaan viivästyksestä. Odotathan kärsivällisesti, sillä olemme yhteydessä kaikkiin hakijoihin.

Vaikka profiilisi ei sopisikaan avoimen tehtävän vaatimuksiin, olemme sinuun silti yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse. Varmistathan siis että yhteystietosi profiilissa ovat ajan tasalla.

9. Miten voin lähettää avoimen hakemuksen?

Paras tapa tulla harkituksi avoimeen tehtävään, on lähettää hakemus suoraan sinua kiinnostavaan tehtävään rekrytointijärjestelmän kautta. Tällä hetkellä emme kerää avoimia hakemuksia tai pidä yllä hakijakantaa.

Jos useampi tehtävä kiinnostaa sinua, sinun ei tarvitse täyttää erillistä hakemusta joka kerta. Täydennä tiedot profiiliisi ja lähetä näin samat tiedot jokaiseen sinua kiinnostavaan tehtävään.

10. Voinko hakea mobiililaitteella?

Kehitämme järjestelmäämme, jotta haku mobiililaitteilla olisi tulevaisuudessa mahdollista, mutta toistaiseksi rekrytointijärjestelmämme ei toimi mobiililaitteilla kuten älypuhelimella tai tabletilla haettaessa. Vaihdathan siis tietokoneelle ennen rekrytointijärjestelmään kirjautumista.

11. Voinko lähettää hakemukseni sähköpostitse?

Useimmissa hauissa hyväksymme vain rekrytointijärjestelmän kautta lähetetyn hakemuksen ja siihen liitetyn CV:n. Näin voit myös varmistua, että tietosi ovat juuri niin kuin toivot ja että näemme tiedot varmasti. Mikäli sinulla on vaikeuksia hakemuksen lähettämisessä sivujemme kautta, ota yhteyttä HR Palvelukeskukseemme: contacthr@upm.com tai 020 414 6600.

12. Kuinka haen harjoittelija- tai opinnäytetyöpaikkoja?

Kaikki harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkamme löytyvät avoimista työpaikoistamme. Harjoittelupaikat tulevat hakuun yksitellen.

13. En näe avointen työpaikkojen tehtäväkuvauksia, koska ne avautuvat uuteen ikkunaan. Mikä avuksi?

Sinun täytyy sallia ponnahdusikkunat selaimesi asetuksissa. Valitse Työkalut > Internet-asetukset ja poista valinta kohdasta Estä ponnahdusikkunat. Vahvista muutos painamalla OK-painiketta.

14. Miten voin muuttaa hakemusavustajan kieltä?

Hakemusavustajan kieli määräytyy internetselaimesi kieliasetusten mukaan. Vaihda kieli seuraavasti:

Internet Explorer: Työkalut > Internet asetukset > Kieli > Nosta haluamasi kieli listan ensimmäiseksi.
Mozilla Firefox: Työkalut > Sisältö > Kielet > Nosta haluamasi kieli listan ensimmäiseksi.
Google Chrome: Google Chromen muokkaaminen ja hallinta > Asetukset > Näytä lisäasetukset... > Kieli ja syöttöasetukset > valitse kieli

15. Millaisia liitetiedostoja pystyn liittämään profiiliini tai hakemukseeni?

Hyväksyttävät tiedostomuodot ovat .doc ja .pdf.

16. Kuinka voin olla varma, että hakemukseni on vastaanotettu?

Saat vahvistuskirjeen UPM-hakijaprofiilissa antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

17. Mistä saan lisätietoja tai teknistä tukea?

Rekrytointiprosessiin tai tiettyyn työpaikkaan liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä suoraan ilmoituksessa mainittuun henkilöön. Teknisissä rekrytointijärjestelmään liittyvissä kysymyksissä katso Usein kysytyt kysymykset tai ota yhteyttä HR Palvelukeskukseemme (contacthr@upm.com tai 020 414 6600)

'