​Uudistuva UPM

UPM uudistaa toimintaansa varmistaakseen kestävän lisäarvon luomisen pitkällä aikavälillä. Tavoitteena on parantaa yhtiön kannattavuutta, luoda kasvua ja lisätä arvoa uudistamalla liiketoimintaportfoliota. UPM on viime vuosina uudistanut liiketoimintamallinsa ja liiketoimintaportfolionsa sekä parantanut liiketoimintojensa tuloksia.

 

Liiketoimintamalli

Kuusi erillistä liiketoiminta-aluetta UPM on muuttanut liiketoimintamallinsa vertikaalisesti integroidusta metsäteollisuusyhtiöstä kuuden erillisen liiketoiminta-alueen malliin. Liiketoiminta-alueet ovat kilpailukykyisiä ja niillä on vahvat markkina-asemat. Viisi kuudesta liiketoiminta-alueesta toimii hyvin kasvavilla markkinoilla.


UPM:n liiketoimintaportfolio


Important Image

Liiketoimintamallin muutos on tuonut etuja:

 

  • Läpinäkyvyys ja vastuunotto – kaupalliset strategiat, benchmarking-vertailuanalyysit, tavoitteiden asettaminen, kannustimet
  • Kustannuskilpailukyky – ketteryys, parempi tehokkuus, optimaalinen hankinta
  • Kasvu – kohdennetut investoinnit, jotka tarjoavat houkuttelevaa tuottoa ja selkeää kilpailuetua

 

Konsernietujen hyödyntäminen

UPM pyrkii konsernina luomaan lisäarvoa erillisille liiketoiminnoilleen ja sidosryhmilleen seuraavilla keinoilla:

 

 

  • Kilpailukykyinen ja vastuullinen puunhankinta, metsänhoito ja puuviljelmät
  • Lisäarvoa tuovat, tehokkaat ja vastuulliset globaalit funktiot, vaatimustenmukaisuus
  • Jatkuvan parantamisen Smart-ohjelmat
  • Globaali toimintamalli, jolle on hyvä rakentaa
  • Hallittu pääoman allokointi

 

 

 

Päätöksentekoa oikealla tasolla

Jokainen liiketoiminta-alue vastaa oman strategiansa toteuttamisesta ja tavoitteidensa saavuttamisesta. Konserniohjaus ja globaalien funktioiden tuki mahdollistavat sen, että liiketoiminnot saavat täyden hyödyn UPM:n brändistä, mittakaavasta ja integraatiosta monimutkaisessa toimintaympäristössä. Pääoman allokointipäätökset tehdään konsernitasolla.


Selkeät roolit ja vastuut 

Important Image

Liiketoimintaportfolio uudistuu

UPM:n liikevaihto on pysynyt viime vuosina varsin vakaasti 10 miljardin euron tasolla. Graafisiin papereihin keskittyvän UPM Paper ENAn liikevaihto on laskenut, kun taas muut viisi liiketoiminta-aluetta ovat kasvaneet merkittävästi kohdennetuilla investoinneilla.



Hallittu pääoman allokointi

  • UPM:n tavoitteena on houkutteleva osinko
  • UPM pyrkii ylläpitämään vahvaa tasetta, joka vähentää riskejä ja mahdollistaa strategisten mahdollisuuksien hyödyntämisen
  • UPM investoi hankkeisiin, jotka tarjoavat houkuttelevaa ja kestävää tuottoa ja selkeää kilpailuetua
  • UPM Paper ENAn tavoitteena on vahva rahavirta ja pääoman vapauttaminen


Hyvät pitkän aikavälin kasvu- ja kannattavuusnäkymät omaavien liiketoimintojen osuuden kasvattaminen 

 

Important Image

Tulokset kehittyneet parempaan

UPM:n taloudellinen tulos on parantunut selvästi. Kannattavuus on kohentunut, osakkeen kokonaistuotto on kasvanut ja tase on vahvistunut. Samanaikaisesti myös sosiaalisen vastuun indikaattorit ja ympäristösuorituskyky ovat parantuneet. 

2016 verrattuna vuoteen 2008

Strategia käytännössä

Uusi vaihde UPM:n muutokseen

Liiketoiminta-alueet

Tavoitteena huipputulokset kaikissa liiketoiminnoissa

UPM sijoituskohteena

Tavoitteena houkutteleva kokonaistuotto
Sijoittajasuhteet: 020 415 0033, ir@upm.com
'