UPM Raflatac

UPM Raflatac valmistaa tarralaminaattia tuote- ja informaatioetiketöintiin mm. elintarvike-ja juomateollisuudelle, vähittäiskauppaan ja logistiikkaan. UPM Raflatac on maailman toiseksi suurin tarralaminaatin valmistaja.

​Strategiamme

  • Kannattava kasvu orgaanisesti, tuotevalikoimaa kehittämällä ja synergisillä yrityskaupoilla
  • Kasvu korkean lisäarvon filmi- ja erikoistarralaminaateissa
  • Aseman vahvistaminen nopeasti kasvavilla kehittyvillä markkinoilla

 

 

Vahvuutemme

  • Täsmällinen toimitusketju ja tehokasjakeluverkosto
  • Modernit, strategisesti sijoitetut ja joustavasti skaalattavat tuotantolaitokset
  • Toiseksi suurin toimittaja useimmilla markkinoilla, globaali tutkimus- ja kehitystyö, laadun kehittäminen ja tekninen osaaminen
  • Alan johtava yritys kestävässä kehityksessä ja tuoteturvallisuudessa

 

UPM Raflatac arvonluonti  

Important Image

​Markkinat ja liiketoimintaan vaikuttavat tekijät

  • Vuonna 2015 tarramateriaalien maailmanlaajuisen kysynnän arvioidaan kasvaneen 4-5 % edellisvuoteen verrattuna.
  • Maailmanlaajuisten tarramateriaalimarkkinoiden kasvunäkymät ovat vahvat. Taustalla ovat ennusteet pakattujen ja merkkituotteiden yksityisestä kulutuksesta.
  • Koska tarralaminaatti on etiketöintimenetelmänä monikäyttöinen ja lisää brändien vetovoimaa, sen markkinaosuus kaikista etiketöintiratkaisuista on kasvussa.
  • Verkkokaupan kasvu lisää tarraetikettien käyttöä pakkausteollisuudessa ja logistiikassa. Myös tuotteiden sisältöä ja todentamista koskeva tiukentunut sääntely etenkin elintarviketeollisuudessa kasvattaa tarralaminaattien kysyntää.
  • Kaupungistumisesta, keskiluokan kasvusta ja tulotason noususta johtuen kasvu on voimakkainta kehittyvillä markkinoilla. Tarramateriaalien kysyntää tukee myös vähittäiskaupan, jakeluverkostojen ja automatisoidun tuote-etiketöinnin nopea kehitys.
  • Kypsillä markkinoilla kasvu on viime vuosina ylittänyt yksityisen kulutuksen kasvun, ja sitä vauhdittavat pääasiassa tuotteiden uudistaminen, innovaatiot ja asiakkaille räätälöidyt ratkaisut.

 

Avainluvut

​20152014​
​​​Liikevaihto, milj. euroa​​1 409​​1 248
​​Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa​​102​80
​% liikevaihdosta ​​7,2​6,4
​Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj.euroa​​581530
​​ROCE ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa, %​​17,6​​15,1
​​​Henkilöstö 31.12​​2 8942 847

Liiketoiminta-alueet

Tavoitteena huipputulokset kaikissa liiketoiminnoissa

UPM sijoituskohteena

Tavoitteena houkutteleva kokonaistuotto

Taloudelliset tavoitteet

Kannattavuus parani vuonna 2015
'