UPM Raflatacin etätunnisteet tehostavat Hansgrohen kylpyhuone- ja keittiökalusteiden kokoonpanoa

(UPM Raflatac, Tampere, 5.1.2009) – Saksalainen kylpyhuone- ja keittiökalusteiden valmistaja Hansgrohe käyttää UPM Raflatacin valmistamia RFID-etätunnisteita kokoonpanoprosesseissaan. Yhtiö seuraa etätunnisteen sisältävien kanban-korttien avulla konttien kulkua kahden tehtaansa välillä. Järjestelmän edut ovat olleet huomattavia, muun muassa tavaroiden vastaanotto on nopeutunut ja kaikki tarvittavat komponentit ovat aina saatavilla kokoonpanoa varten.

Hansgrohe kuljettaa komponentteja, esimerkiksi suihkuja ja hanoja varten, konteissa Schiltachissa sijaitsevalta tehtaaltaan tuotantolaitokselle Offenburgiin. RFID-etätunnisteen sisältävä, viivakoodilla varustettu kanban-kortti kiinnitetään kaikkiin tehtaalta lähteviin kontteihin. Korteissa on tieto jokaisesta kontissa olevasta komponentista.

Offenburgissa komponentit päätyvät kokoonpanoon. Kun tuotteet on koottu, työntekijät ottavat kanban-kortit konteista ja syöttävät kortit RFID-lukijaan. Lukija tunnistaa kortit uniikin numeron perusteella ja tiedot käytetyistä komponenteista tallentuvat tietojärjestelmään.

Tietojen automaattinen ja reaaliaikainen siirto Hansgrohen toiminnanohjausjärjestelmään tapahtuu noFilisin kehittämän ratkaisun avulla. Hansgrohella on käytössään tarkat tiedot siitä, mitä osia on sisällytettävä seuraavan päivän kuljetuksiin tehtaalta tuotantolaitokselle.

RFID-järjestelmän ansiosta kanban-korttien viivakoodinumeroita ei tarvitse enää käydä lävitse manuaalisesti. Säästyneen ajan myötä henkilöstö voi nyt käyttää keskimäärin tunnin päivässä muihin tehtäviin.

Nykyisellään Hansgrohe käyttää noin 200-500 UPM Raflatacin etätunnisteilla varustettua kanban-korttia päivittäin. "Olemme kiinnittäneet erityistä huomiota tuotteidemme toimivuuteen vaativissa olosuhteissa," kertoo kehitysjohtaja Mikko Nikkanen UPM Raflatacista. Tähän mennessä Hansgrohen kanban-korteissa ei ole tullut vastaan ainuttakaan vahingoittunutta etätunnistetta.

Hansgrohe on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on ottanut menestyksekkäästi käyttöönsä RFID-järjestelmän ydinprosessejaan muuttamatta. Kokemuksen pohjalta Hansgrohe harkitsee RFID:n hyödyntämistä laajemmin logistisissa prosesseissaan lisätäkseen automaatiota ja läpinäkyvyyttä.

Lisätietoja antavat:
Kehitysjohtaja Mikko Nikkanen, UPM Raflatac, RFID, puh. +1 828 275 5162
SAP-konsultti, SCM Tobias Held, Hansgrohe AG, tobias.held@hansgrohe.com

UPM Raflatac
UPM Raflatac on maailman johtavia tarralaminaatin ja RFID-etätunnisteiden valmistajia. Yhtiöllä on 14 tehdasta viidellä mantereella sekä laaja myyntikonttoreiden ja terminaalien verkosto ympäri maailman. UPM:n Tekniset materiaalit -liiketoimintaryhmään kuuluvan UPM Raflatacin palveluksessa on 2 700 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2007 oli noin miljardi euroa. Lisätietoja osoitteessa www.upmraflatac.com.

Hansgrohe
107-vuotisen historiansa aikana pääkonttoriansa Schiltachissa/Black Forestissa pitävä Hansgrohe (www.hansgrohe.com) on saanut maineen johtavana saniteettiteollisuuden innovaattorina teknologian ja muotoilun osalta. Hansgrohe valmistaa tuotteita, jotka tekevät kylpyhuoneista toimivampia, mukavampia ja kauniimpia. Vuonna 2007 yhtiön myynti Axor, Hansgrohe, Pharo ja Ponto brändeillä oli 661 miljoonaa euroa (2006: 569 miljoonaa euroa) – kasvua 16 prosenttia. Kehityksen myötä yhtiö luo työpaikkoja sekä Saksassa että ulkomailla. Hansgrohen palveluksessa on maailmanlaajuisesti yli 3 200 työntekijää, joista kaksi kolmasosaa Saksassa. Yhtiö taistelee vahvasti piratismia vastaan. Sen tuotantolaitoksista kuusi sijaitsee Saksassa, muut tehtaat ovat Ranskassa, Alankomaissa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa.

noFilis
noFilis perustettiin vuonna 2005. Yhtiön toimipisteet sijaitsevat Munchenissä Saksassa sekä Pietarissa Venäjällä. Ohjelmistopakettien lisäksi noFilis tarjoaa palveluita RFID-projekteihin (laitteet, ohjelmistot, käyttöönotto, konseptit, prosessien ja projektien hallinta). NoFiliksen yhteistyökumppanina toimii Intel Solution Services. Yhteistyö takaa asiantuntemuksen RFID-laitteisiin liittyvissä kysymyksissä. Yhetistyössä ohjaamme asiakkaan konseptista analyysiin, testauksesta pilotointiin ja käyttöönottoon - koko elinkaaren.