UPM Pakkausvahti valvoo pakattuja elintarvikkeita

(UPM, Helsinki, 16.10.2007, klo 10.00) − UPM on kehittänyt kuluttajan arkea ja koko elintarvikeketjun omavalvontaa helpottavia älypakkauksia. Yhtiö esittelee UPM Pakkausvahdin PacTec 2007 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa 16.-18.10.2007.

UPM Pakkausvahdissa on kyse pakkausten toiminnallisuuden kehittämisestä. Sen lisäksi, että pakkaus täyttää perustehtävänsä, se opastaa kuluttajaa elintarvikkeen käytössä. Tarran värin muuttuminen läpinäkyvästä siniseksi kertoo, että hapettoman pakkauksen suojakaasu on korvautunut ilmalla pakkauksen rikkoutumisen tai vuotamisen takia.

Ilma voi aiheuttaa elintarvikkeen laadun heikentymistä kuten pilaajamikrobien kasvua, väri- ja aromiaineiden menetystä, epätoivottuja hajuja, ravintoarvon menetystä, rakenteen muutoksia kuten kuivumista ja nahistumista tai härskiintymistä.

"Pakkausvahdin värimuutos ohjaa kuluttajaa arviomaan omilla aisteillaan elintarvikkeen laadun ja käyttämään tuotteen tarvittaessa jo ennen viimeistä käyttöpäivää. Katkeamaton kylmäketju ja elintarvikkeiden oikea säilytys luovat pohjan elintarviketurvallisuudelle. Valmistajalle ja kaupalle Pakkausvahti on helppokäyttöinen laadunvalvonnan työkalu", kertoo Timo Äijälä, UPM, Venture Manager, Smart Labels.

Myös viranomaisten näkökulmasta toiminnalliset älypakkaukset ovat tervetulleita. "Suomi on terveysvaikutteisten elintarvikkeiden kehittelyn ja tuotannon edelläkävijämaa. Samanlaista elintarvikeketjua hyödyntävää kehitystyötä on myös näissä elintarvikkeiden pakkauksiin liittyvissä innovaatioissa", toteaa pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Evirasta.

UPM Pakkausvahtia on testattu Lapin Lihan tehtaanmyymälässä, Tampereen Yliopistollisessa sairaalassa ja Wigrenin tuotteissa Tampereen Stockmannilla.

UPM:n elintarviketeollisuudelle kehittämään älypakkaustuoteperheeseen kuuluu myös Tuoreusvahti. Se ilmaisee, onko suojakaasu- tai tyhjöpakatun siipikarjanliha- ja kalatuotteiden pilaantuminen käynnistynyt.

Sekä Pakkausvahti että Tuoreusvahti ovat Euroopan unionin (EU 1935/2004) säännöstön mukaisia. UPM:n Venturing-osasto jatkaa älypakkaustuoteperheen kehittämistä ja niiden kaupallistamista.

Lisätietoa ja kuvamateriaalia osoitteessa www.pakkausvahti.fi.

PacTec 2007 messut Helsingin Messukeskuksessa 16.− 18.10.2007 klo 9.00-17.00. UPM osastolla 6g4.

Lisätietoja antaa:
Timo Äijälä, UPM, Venture Manager, Smart Labels, puh. 040 760 6210

UPM on maailmanlaajuisesti toimiva metsäteollisuusyhtiö, jonka ydinliiketoimintoja ovat painopaperit, erikoispaperit, tarramateriaalit ja puutuotteet. Päätuotteissaan UPM on yksi johtavia valmistajia kaikilla tärkeimmillä markkina-alueilla. UPM:n tavoitteena on olla alansa paras ja kiinnostavin yhtiö. Yhtiön liikevaihto vuonna 2006 oli 10 miljardia euroa, ja sen palveluksessa on noin 28 000 henkilöä. Yhtiöllä on tuotantolaitoksia 14 maassa. UPM:n osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

UPM tekee yhteistyötä asiakkaidensa kanssa kehittääkseen innovatiivisia tuotteita. UPM:n Corporate Venturing –osaston tavoitteena on synnyttää UPM:lle uusia liiketoimintoja seuraamalla ja kehittämällä pääasiassa uusiin teknologioihin perustuvia tuotteita ja prosesseja, kuten elintarviketeollisuudelle suunnattuja älypakkauksia. Venturing-hankkeista ovat syntyneet mm. RFID-etätunnisteliiketoiminta, sähköinen paperi ja puumuovikomposiitti.