UPM Raflatacin johtaja Jussi Vanhanen: Tarraetiketeillä yhä kasvumahdollisuuksia - kysynnän kasvu jatkuu kehittyvillä markkinoilla

​(UPM Raflatac, Tampere, 30. syyskuuta 2011) – UPM Raflatacin johtaja Jussi Vanhanen esitti Brysselissä järjestettävien Labelexpo Europe -messujen avajaispuheessaan pääkohtia yrityksen äskettäin teettämästä markkinatutkimuksesta. Vanhasen mukaan tarraetikettien kysyntä jatkuu Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa hitaammin kuin edellisellä vuosikymmenellä, kun taas kehittyvillä markkinoilla kysyntä tulee jatkossa kasvamaan.

”Kehittyneillä markkinoilla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa tarraetikettien kulutus seuraa pakattujen tuotteiden myynnin kasvua ja tarramateriaalit vievät marginaalisesti markkinaosuutta muilta etiketöintimenetelmiltä. Tämän vuoksi alan kasvu tulee pysymään 1-2 % vuositasolla. Korkeimmat kasvuluvut nähdään ruoka- ja juomateollisuudessa, joissa tarrojen osuus etiketöinnistä on vielä kohtalaisen alhainen”, totesi Vanhanen puheessaan.

Tarraetiketöinti tulee kuitenkin globaalilla tasolla nauttimaan jatkossa 4-5 % vuosittaisesta kasvusta. Vanhasen mukaan noin 80 % tästä kasvusta tulee kehittyviltä markkinoilta. Tämä heijastelee myös globaalin talouden painopisteen siirtymistä Aasian ja Latinalaisen Amerikan maihin.

Vanhanen korosti sitä, että koko tarrateollisuuden on tehtävä lujasti töitä uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämiseksi, erityisesti kehittyneillä markkinoilla. “Kasvua ei synny itsestään, koko teollisuudenalan täytyy jatkossa kehittää tuotteita yhä erikoistuneempiin loppukäyttöihin. Tarra on yhä kaikkein monipuolisin etiketöintimenetelmä, ja tarran arvoketjun kaikkien osapuolien on pyrittävä edistämään ja kehittämään tuotteita, jotka hyödyntävät tarran vahvuuksia”, Vanhanen jatkaa.

Toinen tarrateollisuuden suurista haasteista on raaka-aineiden jatkuva inflaatio. ”Seuraavan kymmenen vuoden kuluessa kehittyvien markkinoiden kulutuksen kasvu nostaa raaka-aineiden hintoja jatkuvasti ylöspäin, talouden epävakauden tarjoamista hengähdystauoista huolimatta. Raaka-aineiden toimittajat ja tarrapainajat voivat torjua inflaation vaikutuksia kehittämällä ja kaupallistamalla ohuempia, räätälöityjä materiaaleja sekä edistämällä materiaalien uusiokäyttöä”, Vanhanen linjasi.


Lisätietoja antavat:
Jussi Vanhanen, Johtaja, UPM Raflatac, puh. 0204 151 11
Elisa Nilsson, Viestintäjohtaja, UPM Raflatac, puh. 0204 167 806

UPM Raflatac
UPM Raflatac on maailman johtavia tarralaminaatin valmistajia. Yhtiöllä on 12 tehdasta kuudella mantereella sekä laaja myyntikonttoreiden ja terminaalien verkosto ympäri maailman. UPM:n Tekniset materiaalit -liiketoimintaryhmään kuuluvan UPM Raflatacin palveluksessa on 2 400 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli noin 1,1 miljardia euroa. Lisätietoja osoitteessa
www.upmraflatac.com.