Ruokakesko ja UPM testaavat elektronisia hintanäyttöjä Helsingissä

UPM - Ruokakesko - 8.3.2005

Päivittäistavaramarkkinoilla toimiva Ruokakesko ja metsäteollisuusyritys UPM testaavat elektronisia hintanäyttöjä kevään aikana Malmin K-citymarketissa Helsingissä. Kaupan elintarvikeosastolle on asennettu yhteensä noin 150 erikokoista elektronista hintanäyttöä. Kyseessä on ensimmäinen paperinkaltaiseen näyttöteknologiaan perustuva pilotti Suomessa.

Elektroninen hintanäyttö mahdollistaa tuotteen hinnan päivittämisen suoraan kassajärjestelmästä. Hintatieto hintanäytössä ja kassajärjestelmässä on siten aina yhteneväinen, eikä hintojen päivityksessä ole ylimääräisiä viiveitä. Malmin K-citymarketissa elektronista hintanäyttöä kokeillaan tuotteissa, joiden hinnat muuttuvat nopeasti. Sellaisia ovat muun muassa hedelmät, vihannekset ja kampanjatuotteet.

Pilotin tavoitteena on testata elektronisten hintanäyttöjen toimivuutta kaupan oloissa sekä paperinkaltaisen näyttöteknologian soveltuvuutta tähän tarkoitukseen. Lisäksi yhtiöt haluavat pilotin avulla kerätä kokemuksia ja palautetta asiakkaiden suhtautumisesta elektronisiin hintanäyttöihin.

"Ruokakesko kehittää aktiivisesti kaupan toimintaa ja siksi olemme pilotoimassa myös uusia hintanäyttöjä. Kauppakonseptien kehittämisessä lähtökohtana ovat asiakkaiden tarpeet ja toisaalta logistisen ketjun tehokkuus. Elektronisen hintanäytön avulla voimme varmistaa sen, että tuotteiden hinnat ovat samat sekä hintanäytössä että kaupan kassajärjestelmässä. Uuden teknologian ansiosta myös kaupan henkilöstön työaikaa vapautuu entistä enemmän asiakaspalveluun", sanoo kehityspäällikkö Timo Heimo Ruokakeskosta.

K-citymarketin koekäytössä olevat hintanäytöt on toimittanut UPM New Ventures -osasto. Elektronisia hintanäyttöjä on maailmalla käytössä jo jonkin verran, mutta tämä on ensimmäisiä sähköiseen paperiin perustuvia pilotteja. UPM:n käyttämän paperinkaltaisen näyttöteknologian etuja ovat hintanäyttöjen selkeys ja kustannustehokas teknologia.

"UPM on jo usean vuoden ajan aktiivisesti seurannut paperinkaltaisten näyttöteknologioiden kehittymistä ja tutkinut mahdollisuuksia rakentaa uutta liiketoimintaa sen ympärille. Uskomme paperinkaltaisten näyttöjen vauhdittavan oleellisesti mm. elektronisten hintanäyttöjen käyttöönottoa kaupan ympäristössä", toteaa New Ventures -osastolla projektista vastaava Jukka Enarvi.

Lisätietoja antavat:
Kehityspäällikkö Timo Heimo, Ruokakesko Oy, puh. 050 502 3749
Venture Manager Jukka Enarvi, UPM, puh. 0204 16 8036 tai 0400 801 501